Geschiedenis Hr. Ms. MAHU
Hieronder staat zoveel mogelijk informatie over de MAHU zoals bij ons bekend. Indien er mensen zijn die ons kunnen voorzien van meer info dan graag. Dit kunt u mailen naar webmaster@vriendenvandemahu.nl of gebruik maken van het contactformulier.
Gezien de speciale taak van deze mijnenvegers om in ondiepe wateren alle bekende typen mijnen te kunnen vegen, waaronder de zogenaamde magnetische mijnen, moesten aan de constructie, vooral met betrekking tot het zogenaamde á-magnetisme bijzondere voorzieningen worden getroffen. Om die reden werden deze schepen zoveel mogelijk tot in de geringste details van niet magnetische materialen en met houten romp vervaardigd. Deze zestien ondiepwatermijnenvegers werden bij Koninklijk Besluit genoemd naar die officieren, onderofficieren en manschappen van de Koninklijke marine, die gedurende de tweede wereldoorlog, alsmede gedurende de politionele acties in het voormalige Nederlands-Indië in 1946 postuum met de Militaire Willems Orde, dan wel met de Bronzen Leeuw werden onderscheiden.
De ondiepwatermijnenvegers van de Van Straelen-klasse werden ingedeeld bij mijnenbestrijdingssquadron 205 en gebaseerd te Hellevoetsluis. In 1968 vond een belangrijke reorganisatie van de Mijnendienst in Nederland plaats. De marinekazerne Hellevoetsluis werd op 29 februari van dat jaar uit dienst gesteld, terwijl de geconserveerde mijnenvegers naar Den Helder werden overgebracht. Hiermede verdween de Mijnendienst uit Hellevoetsluis. Voor wat betreft de varende eenheden werden de schepen van de mijnenbestrijdingssquadrons 123, 128 en 205, alsmede de duikvaartuigen, op 12 januari 1968 ingedeeld in twee mijnenbestrijdingsgroepen. Mijnenbestrijdingsgroep 1 werd gebaseerd te Den Helder en mijnenbestrijdingsgroep 3 te Vlissingen. De ondiepwatermijnenvegers waren afwisselend bij beide groepen ingedeeld. De benaming van de schepen was ook wel “inshore’s” of “dincky toys” en ook de naam “ducks” werd regelmatig toegepast,
De ondiepwatermijnenvergers zijn gebouwd in het Mutual Defence Asisstance Program voor Amerikaanse rekening.
* MAHU - *HOUTEPEN | ||
Type | - | Ondiepwater mijnenveger |
Klasse | - | Van Straelenklasse KM |
Werfnummer | - | 661 |
Naamsein | - | M880 - M882 |
Radio-roepnaam | - | PAMU (papa-alfa-mike-uniform) |
Hulpgetal | - | 1222-117 |
Tonnage | - | 171,3 ton |
Afmetingen | - | Lengte 33,08 mtr over alles |
- | Breedte 6.87 mtr | |
- | Diepgang 1,80 mtr | |
Voortstuwing | - | 2 x Werkspoor dieselmotoren |
Vermogen | - | 1.100 PK |
Schroeven | - | 2 |
Snelheid | - | 13 kn, vegend 9 kn |
Bemanning | - | 14 |
Bewapening | - | 1 mitrailleur, 20 mm |
Tijdlijn: | ||
15-03-1961 | - | Te water gelaten |
06-10-1961 | - | In dienst gesteld |
06-10-1961 tot 23-08-1962 | - | cdt Hoed D.J.v.d |
- | In dienst en ingedeeld bij SMV.205. | |
??-10-1961 | Vaartocht naar Amsterdam, waarna vaar- en veegoefening op de Waddenzee. | |
30-11-1961 | Vaartocht van het squadron via Noord-Hollands kanaal, Amsterdam-Rijn-kanaal, Noordzee-kanaal en de Noordzee naar Den Helder. | |
09-05-1962 tot 17-05-1962 | Deelname (in SMV.205) aan Nato-oefening 'High Jump Wolfex Blue' | |
-07-1962 | Deelname (in SMV.205) aan binnenlandse reis,waarbij de volgende | |
23-08-1962 | Uit MVS.205 en uit dienst gesteld | |
26-11-1962 tot 19-12-1969 | cdt Klavert C.P. | |
-12-1967 | SMV.205 wordt opgeheven en verlaat Hellevoetsluis. | |
01-10-1968 tot 04-07-1969 | cdt Heppener B. | |
01-10-1968 | In dienst gesteld en ingedeeld bij MBDiv.321 onderdeel van MBGR.3. | |
17-03-1969 | Vertrek van Vlissingen als onderdeel MBDiv.321 samen met | |
17-03-1969 | Aankomst te Oostende teneinde te oefenen op de Mine Counter Measures T.T. aldaar. | |
28-03-1969 | Vertrek van Oostende. | |
28-03-1969 | Aankomst te Vlissingen. | |
22-05-1969 | Vertrek van Vlissingen in MBDiv.321. | |
22-05-1969 | Aankomst te Gorinchem. | |
23-05-1969 | Vertrek van Gorinchem. | |
23-05-1969 | Aankomst te Nijmegen. | |
27-05-1969 | Vertrek van Nijmegen. | |
27-05-1969 | Aankomst te Dusseldorf. | |
28-05-1969 | Vertrek van Dusseldorf. | |
28-05-1969 | Aankomst te Keulen. | |
02-06-1969 | Vertrek van Keulen. | |
02-06-1969 | Aankomst te Koblenz. | |
06-06-1969 | Vertrek van Koblenz. | |
06-06-1969 | Aankomst te Bonn. | |
09-06-1969 | Vertrek van Bonn. | |
09-06-1969 | Aankomst te Dusseldorf. | |
12-06-1969 | Vertrek van Dusseldorf. | |
12-06-1969 | Aankomst te Tiel. | |
13-06-1969 | Vertrek van Tiel. | |
13-06-1969 | Aankomst te Vlissingen. | |
04-07-1969 tot 02-02-1970 | cdt Harberts W.F. | |
02-02-1970 tot 13-02-1970 | cdt Laverman D.P. td | |
13-02-1970 tot 22-05-1970 | cdt Harberts W.F. | |
22-05-1970 tot 29-07-1970 | cdt Haarman J.M | |
29-07-1970 tot 24-08-1970 | cdt Haan D.de td | |
24-08-1970 tot 19-10-1970 | cdt Wennekes P.G. | |
19-10-1970 tot 23-10-1970 | cdt Vooijs D. td | |
23-10-1970 tot 13-01-1972 | cdt Wennekes P.G. | |
01-01-1971 | Benaming MBGR.3 gewijzigd in MBF.3. | |
04-05-1971 | Vertrek van Den Helder in MBDiv.321. | |
05-05-1971 | Aankomst te Delfzijl. | |
07-05-1971 | Vertrek van Delfzijl via Eemskanaal. | |
07-05-1971 | Aankomst te Groningen. | |
10-05-1971 | Vertrek van Groningen via Eemskanaal, Van Starkenborghkanaal, | |
10-05-1971 | Aankomst te Grouw. | |
11-05-1971 | Vertrek van Grouw via Pikmeer, Margrietkanaal. Sneekermeer | |
11-05-1971 | Aankomst te Sneek. | |
13-05-1971 | Vertrek van Sneek via Houkesloot, Margrietkanaal, Coevordermeer, | |
13-05-1971 | Ankeren bezuiden Gaasterland | |
14-05-1971 | Aankomst te Den Helder. | |
13-01-1972 tot 27-07-1973 | cdt Horn J.v.d | |
21-05-1972 | Vertrek van Vlissingen. | |
31-05-1972 tot 22-06-1972 | Het MBF.3, bestaande uit de "Brouwershaven", "Blaricum", "Brielle", | |
22-06-1972 | Aankomst te Vlissingen. | |
25-07-1973 tot 10-08-1973 | cdt Sluijter D.B | |
10-08-1973 tot 26-10-1973 | cdt Vreeke S.P. | |
21-08-1972 tot -08-1972 | Vertrek van Vlissingen, samen met de "Alblas" en "Lacomble". | |
11-09-1972 | Aankomst te Den Helder. | |
03-05-1973 | Vertrek van Vlissingen, als onderdeel van MBF.3,verder bestaande | |
-05-1973 | Aankomst te Cherbourg | |
-05-1973 | Vertrek van Cherbourg. | |
12-05-1973 | Aankomst te Vlissingen. | |
31-07-1973 | Vertrek van Den Helder, als onderdeel van MBF.3, verder bestaande | |
-08-1973 | Aankomst te Esbjerg. | |
-08-1973 | Vertrek van Esbjerg. | |
-08-1973 | Aankomst te Frederikshavn. | |
-08-1973 | Vertrek van Frederikshavn. | |
-08-1973 | Aankomst te Odense. | |
-08-1973 | Vertrek van Odense | |
24-08-1973 | Aankomst te Den Helder. | |
03-09-1973 | Vertrek van Den Helder, als onderdeel van MBdiv.321, samen met | |
21-09-1973 | Aankomst te Vlissingen | |
26-10-1975 | Uit MBDiv.321 en uit dienst gesteld. | |
01-01-1984 | Afgevoerd van de sterkte. | |
19-03-1985 | Aankomst te Amsterdam gesleept door de "Westgat" en s'nachts onder | |
20-03-1985 | In gebruik als kantoor. Aan bakboordzijde herkenbaar aan de letters 'KVD' | |
- -1995 | Het vaartuig krijgt een nieuwe naam (HOUTEPEN), alsmede een nieuw naamsein |