Welkom bij de vrienden van de MAHU 
 

Geschiedenis Hr. Ms. MAHU

Hieronder staat zoveel mogelijk informatie over de MAHU zoals bij ons bekend. Indien er mensen zijn die ons kunnen voorzien van meer info dan graag. Dit kunt u mailen naar webmaster@vriendenvandemahu.nl of gebruik maken van het contactformulier.

Gezien de speciale taak van deze mijnenvegers om in ondiepe wateren alle bekende typen mijnen te kunnen vegen, waaronder de zogenaamde magnetische mijnen, moesten aan de constructie, vooral met betrekking tot het zogenaamde á-magnetisme bijzondere voorzieningen worden getroffen. Om die reden werden deze schepen zoveel mogelijk tot in de geringste details van niet magnetische materialen en met houten romp vervaardigd. Deze zestien ondiepwatermijnenvegers werden bij Koninklijk Besluit genoemd naar die officieren, onderofficieren en manschappen van de Koninklijke marine, die gedurende de tweede wereldoorlog, alsmede gedurende de politionele acties in het voormalige Nederlands-Indië in 1946 postuum met de Militaire Willems Orde, dan wel met de Bronzen Leeuw werden onderscheiden.

De ondiepwatermijnenvegers van de Van Straelen-klasse werden ingedeeld bij mijnenbestrijdingssquadron 205 en gebaseerd te Hellevoetsluis. In 1968 vond een belangrijke reorganisatie van de Mijnendienst in Nederland plaats. De marinekazerne Hellevoetsluis werd op 29 februari van dat jaar uit dienst gesteld, terwijl de geconserveerde mijnenvegers naar Den Helder werden overgebracht. Hiermede verdween de Mijnendienst uit Hellevoetsluis. Voor wat betreft de varende eenheden werden de schepen van de mijnenbestrijdingssquadrons 123, 128 en 205, alsmede de duikvaartuigen, op 12 januari 1968 ingedeeld in twee mijnenbestrijdingsgroepen. Mijnenbestrijdingsgroep 1 werd gebaseerd te Den Helder en mijnenbestrijdingsgroep 3 te Vlissingen. De ondiepwatermijnenvegers waren afwisselend bij beide groepen ingedeeld. De benaming van de schepen was ook wel “inshore’s” of “dincky toys” en ook de naam “ducks” werd regelmatig toegepast,

De ondiepwatermijnenvergers zijn gebouwd in het Mutual Defence Asisstance Program voor Amerikaanse rekening.

* MAHU - *HOUTEPEN



Type

-

Ondiepwater mijnenveger

Klasse

-

Van Straelenklasse KM

Werfnummer

-

661

Naamsein

-

M880 - M882

Radio-roepnaam

-

PAMU (papa-alfa-mike-uniform)

Hulpgetal

-

1222-117

Tonnage

-

171,3 ton

Afmetingen

-

Lengte 33,08 mtr over alles


-

Breedte 6.87 mtr


-

Diepgang 1,80 mtr

Voortstuwing

-

2 x Werkspoor dieselmotoren

Vermogen

-

1.100 PK

Schroeven

-

2

Snelheid

-

13  kn, vegend 9 kn

Bemanning

-

14

Bewapening

-

1 mitrailleur, 20 mm


Tijdlijn:



15-03-1961

-

Te water gelaten

06-10-1961

-

In dienst gesteld

06-10-1961 tot 23-08-1962

-

 cdt Hoed D.J.v.d


-

In dienst en ingedeeld bij SMV.205.

??-10-1961


Vaartocht naar Amsterdam, waarna vaar- en veegoefening op de Waddenzee.

30-11-1961


Vaartocht van het squadron via Noord-Hollands kanaal, Amsterdam-Rijn-kanaal, Noordzee-kanaal en de Noordzee naar Den Helder. 
Daarna worden vaar- en veegoefeningen gehouden op Noord- en Waddenzee.

09-05-1962 tot 17-05-1962    


Deelname (in SMV.205) aan Nato-oefening 'High Jump Wolfex Blue'

-07-1962


Deelname (in SMV.205) aan binnenlandse reis,waarbij de volgende
steden worden bezocht: Leeuwarden, Groningen, Arnhem, Gouda
en Dordrecht.

23-08-1962


Uit MVS.205 en uit dienst gesteld

26-11-1962 tot 19-12-1969


cdt Klavert C.P.

-12-1967


SMV.205 wordt opgeheven en verlaat Hellevoetsluis. 
Thuishaven wordt Den Helder.

01-10-1968 tot 04-07-1969


cdt Heppener B.

01-10-1968    


In dienst gesteld en ingedeeld bij MBDiv.321 onderdeel van MBGR.3.

17-03-1969


Vertrek van Vlissingen als onderdeel MBDiv.321 samen met
de MBDiv.341 en het MBS.31.

17-03-1969


Aankomst te Oostende teneinde te oefenen op de Mine Counter Measures T.T. aldaar.

28-03-1969


Vertrek van Oostende.

28-03-1969


Aankomst te Vlissingen.

22-05-1969


Vertrek van Vlissingen in MBDiv.321.

22-05-1969


Aankomst te Gorinchem.

23-05-1969


Vertrek van Gorinchem.

23-05-1969


Aankomst te Nijmegen.

27-05-1969


Vertrek van Nijmegen.

27-05-1969


Aankomst te Dusseldorf.

28-05-1969


Vertrek van Dusseldorf.

28-05-1969


Aankomst te Keulen.

02-06-1969


Vertrek van Keulen.

02-06-1969


Aankomst te Koblenz.

06-06-1969


Vertrek van Koblenz.

06-06-1969


Aankomst te Bonn.

09-06-1969


Vertrek van Bonn.

09-06-1969


Aankomst te Dusseldorf.

12-06-1969


Vertrek van Dusseldorf.

12-06-1969


Aankomst te Tiel.

13-06-1969


Vertrek van Tiel.

13-06-1969  


Aankomst te Vlissingen.

04-07-1969 tot 02-02-1970


cdt Harberts W.F.           

02-02-1970 tot 13-02-1970


cdt Laverman D.P.  td

13-02-1970 tot 22-05-1970


cdt Harberts W.F.           

22-05-1970 tot 29-07-1970


cdt Haarman J.M            

29-07-1970 tot 24-08-1970


cdt Haan D.de td       

24-08-1970 tot 19-10-1970


cdt Wennekes P.G.           

19-10-1970 tot 23-10-1970


cdt Vooijs D. td       

23-10-1970 tot 13-01-1972


cdt Wennekes P.G.           

01-01-1971


Benaming MBGR.3 gewijzigd in MBF.3.

04-05-1971


Vertrek van Den Helder in MBDiv.321.
Ankeren nabij Delfzijl.

05-05-1971


Aankomst te Delfzijl.

07-05-1971


Vertrek van Delfzijl via Eemskanaal.

07-05-1971


Aankomst te Groningen.

10-05-1971


Vertrek van Groningen via Eemskanaal, Van Starkenborghkanaal,
Casper Roblesdiep, Bergumermeer, Groningervaart, het Ee, Meersloot,
Graft en Pikmeer naar Grouw.

10-05-1971


Aankomst te Grouw.

11-05-1971


Vertrek van Grouw via Pikmeer, Margrietkanaal. Sneekermeer
en Houkesloot naar Sneek.

11-05-1971


Aankomst te Sneek.

13-05-1971


Vertrek van Sneek via Houkesloot, Margrietkanaal, Coevordermeer,
Stoomkanaaal, IJsselmeer en Waddenzee naar Den Helder.

13-05-1971


Ankeren bezuiden Gaasterland

14-05-1971


Aankomst te Den Helder.

13-01-1972 tot 27-07-1973


cdt Horn J.v.d              

21-05-1972


Vertrek van Vlissingen.

31-05-1972 tot 22-06-1972


Het MBF.3, bestaande uit de "Brouwershaven", "Blaricum", "Brielle",
"Giethoorn", "Roermond", "Drunen", "Alblas", "Lacomble" en MAHU,
maakt een reis, waarop achtereenvolgens Den Helder, Lowestoft,
Dundee, Newcastle upon Tyne en Den Helder worden bezocht.

22-06-1972


 Aankomst te Vlissingen.

25-07-1973 tot 10-08-1973


cdt Sluijter D.B

10-08-1973 tot 26-10-1973


cdt Vreeke S.P.

21-08-1972 tot -08-1972


Vertrek van Vlissingen, samen met de "Alblas" en "Lacomble".
Met de vanuit Den Helder vertrokken  "Van 't Hoff, "Van der Wel"
en "Zomer" wordt rendez-vous gemaakt, waarna achtereenvolgens
Amsterdam, Utrecht, Rhenen, Heusden, Warnsum, Roermond,
Gorinchem en Willemstad worden bezocht.

11-09-1972


Aankomst te Den Helder.

03-05-1973


Vertrek van Vlissingen, als onderdeel van MBF.3,verder bestaande
uit de "Beemster", "Borne", "Brielle", "Drunen", "Roermond",
"Houtepen" en "Lacomble

 -05-1973 


Aankomst te Cherbourg

 -05-1973


Vertrek van Cherbourg.

12-05-1973


Aankomst te Vlissingen.

31-07-1973


Vertrek van Den Helder, als onderdeel van MBF.3, verder bestaande
uit de "Beemster", "Borne", "Brielle", "Roermond", "Giethoorn",
"Houtepen" en "Lacomble".

-08-1973


Aankomst te Esbjerg.

-08-1973


Vertrek van Esbjerg.

-08-1973


Aankomst te Frederikshavn.

-08-1973


Vertrek van Frederikshavn.

-08-1973


Aankomst te Odense.

-08-1973


Vertrek van Odense

24-08-1973


Aankomst te Den Helder.

03-09-1973


Vertrek van Den Helder, als onderdeel van MBdiv.321, samen met
"Houtepen", alsmede MBdiv. 121, bestaande uit "Van der Wel"
" Van Versendaal en "Zomer". Achtereenvolgens worden Urk, Zwartsluis,
Vreeswijk, Goude, Nijmegen, Roermond, Maasstricht, Wanssum, Dordrecht
en Den Briel bezocht.

21-09-1973


Aankomst te Vlissingen

26-10-1975


Uit MBDiv.321 en uit dienst gesteld.

01-01-1984


Afgevoerd van de sterkte.

19-03-1985


 Aankomst te Amsterdam gesleept door de "Westgat" en s'nachts onder
de spoorbrug door naar het ME gebracht.

20-03-1985


In gebruik als kantoor. Aan bakboordzijde herkenbaar aan de letters 'KVD'
 (kleine vaartuigendienst).

-  -1995


Het vaartuig krijgt een nieuwe naam (HOUTEPEN), alsmede een nieuw naamsein
t.w. M 882 een en ander i.v.m. de overgang naar het Mariniersmuseum,
Wijnhaven te Rotterdam.